مدیریت فاضلاب قالیشویی ها

مطالب علمی بازدید: 570

مدیریت فاضلاب قالیشویی

 

فاضلاب قالیشویی می تواند حاوی مواد سمی و خطرناکی مانند باکتری ها، ترکیبات شیمیایی، چربی، آلاینده ها، دوده، شوینده ها، حلال ها و … باشد که چگونگی دفع این مواد تاثیر بسزایی بر روی محیط زیست خواهد داشت. متاسفانه در حال حاضر و در بیشتر موارد روش های نادرستی برای دفع این نوع فاضلاب ها مورد استفاده قرار می گیرد که این کار منجر به ورود فاضلاب این صنایع (به همراه تمام ترکیبات سمی و مضر موجود در آن) به محیط زیست، سیستم آبی و چندین برابر شدن اثرات مخرب آن می گردد.

خروجی این رفتار ناآگاهانه و غیرمسئولانه، تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی آبزیان، حیوانات ساکن بر روی خشکی و به دنبال آن سلامت و زندگی خود انسان ها می باشد. از آنجا که سالانه چند صد کیلومتر فرش و قالی وارد قالیشویی ها می شود و برای شستشو و تمیز نمودن آن ها نیز چندین تن مواد شوینده مصرف می گردد، لذا در صورت عدم وجود پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی مناسب به راحتی می توان دریافت که چگونه چنین مورد ساده ای ( فاضلاب قالیشویی ) می تواند موجب بروز نگرانی های شدید زیست محیطی گردد.

این معضل به قدری جدی و حتی خطرناک می باشد که در بسیاری از کشورها قوانین بسیار سختگیرانه ای برای دفع و تصفیه فاضلاب قالیشویی ها به تصویب رسیده است. این قوانین در مناطق مختلف، متفاوت بوده و صاحبان این صنایع می بایست قبل از دفع و یا تصفیه فاضلاب خود، از این محدودیت ها و استانداردها اطلاع دقیق کسب کنند. با وجود آنکه قوانین و استانداردهای مربوط به تصفیه و دفع فاضلاب قالیشویی ها در مناطق مختلف، متغیر می باشد اما هدف اصلی در تمام آن ها جلوگیری از ورود مواد سمی، خطرناک و شیمیایی به محیط زیست است.

چگونگی دفع فاضلاب قالیشویی ها

در ادامه به بررسی برخی دستورالعمل های کلی در رابطه با دفع فاضلاب قالیشویی ها و به حداقل رساندن تاثیر آن بر روی محیط زیست خواهیم پرداخت:

بنابراین یکی از روش های بالقوه برای دفع این نوع فاضلاب استفاده از مجاری تخلیه سینک ها، سرویس های بهداشتی و حمام ها می باشد.

دلیل اصلی این کار این است که در اغلب مواقع این زیر ساخت ها به تصفیه خانه ها یا پکیج تصفیه فاضلاب منتهی شده و پساب را قبل از برگشت به طبیعت تصفیه می کنند.

 

این کار موجب تسهیل فرآیند تصفیه و جلوگیری از بروز گرفتگی در سیستم زهکشی می گردد.

یکی از ساده ترین روش ها، قرار دادن این مواد در مخازن زباله است. اما در صورتی که این مواد دارای مواد شیمیایی و سمی باشند این کار بسیار خطرناک بوده و دفع آن ها بایستی به صورت دیگری صورت پذیرد.

این کار موجب افزایش خطر و احتمال ورود فاضلاب و تمام مواد شیمیایی موجود در آن به منابع طبیعی آب مانند رودخانه ها، چشمه ها و آب های زیرزمینی می شود. بسیاری از این بدنه های طبیعی آب تشکیل دهنده ی منابع آب شرب ما می باشند، لذا جلوگیری از ورود چنین آلاینده هایی به آن ها بسیار حیاتی و ضروری می باشد.

این روش برای کاهش مشکلات از مبدا می باشد و امروزه بسیاری از قالیشویی ها سعی در استفاده از تجهیزات و مواد شوینده ای دارند که زیست تخریب پذیر بوده و کمترین اثرات زیست محیطی ممکن را داشته باشند.

در انتها، قالیشویی ها بر خلاف کار ظاهرا ساده و بی خطری که انجام می دهند، مسئولیت بسیار زیادی در ارتباط با مدیریت فاضلاب و خطرات زیست محیطی بر عهده دارند، چرا که روزانه میلیون ها لیتر آب توسط این صنعت برای شستشو مورد استفاده قرار می گیرد و دفع نادرست فاضلاب قالیشویی که می تواند حاوی مواد سمی و خطرناک متنوعی باشد، تاثیر به سزایی بر روی محیط زیست و سلامت تمام موجودات خواهد داشت.

چاپ