رفع پرز فرش

مطالب علمی بازدید: 630

Nila 700shane 2550P 05 T

 

پرزدهی فرش

رفع پرز فرش , فرش های دستباف و فرش های ماشینی مرغوب که با الیاف آکرولیک بافته میشوند  همیشه تا چند ماه پرز داشته اند . در فرش های ماشینی در چند سال اخیر با پیش رفت تکنولوژی و هیت ست کردن نخ فرش ماشینی این پرز به حداقل رسیده است .اما هنوز هم میتواند برای اشخاصی که الرژی دارند آزار دهنده باشد . به همین سبب به سراغ خرید فرشهای پلی استر و ابریشم مصنوعی میروند که متاسفانه کیفیت وماندگاری پایین فرشهای ابریشم گونه و از این دست هم مرقوم به صرفه نیست.

چگونه پرز فرش را از بین ببریم؟

برای از بین بردن پرز فرش راه های وجود دارد که زمان به اتمام رسیدن پرز فرش را به حداقل برساند.

به طور کلی فرشهای اکرولیک هیت ست  شده پرز آزار دهنده ای ندارد  و این مطلب فقط برای اشخاصی مفید است که واقعا الرژی دارند و در حالت عادی به مروز پرز فرش کم و کمتر میشود و به صفر میرسد .

جارو برقی کشیدن میتواند تا حدی مفید باشد . جارو برقی را در جهت مخالف فرش هفته ای 3 مرتبه روی فرش بکشید .

جارو های دستی قدیمی که به جارو شمالی معروف هستند هم بسیار مفید است  .

برای استفاده از این جارو ها قسمت نوک جارو را کمی خیس کنید و روی فرش بکشید یه بار به جهت خلاف خاب فرش و یک بار به جهت موافق خاب فرش این کار برای حذف پرز فرش بسیار تاثیر گذار است .

فرچه با برسهای پلاستیکی نیز خیلی مفید است جهت استفاده برس پلاستیکی را مرطوب کنید و به ارامی روی فرش بکشید  .. نگران نباشید اسیبی به فرش وارد نمیشود.

برای از بین بردن پرز و کرک فرش ماشینی و فرش دستباف یه تکه ابر مرطوب هم میتواند مفید باشد .

پرز فرش کی تموم میشه

چقدر طول میکشه تا پرز دهی فرش تمام بشه ؟ این سوالی است که اغلب افرادی که فرش اکرولیک یا فرش دستباف خرید کردند میپرسند. درمدت زمان پرزدهی فرشهای ماشینی اکرولیک 2 عامل وجود دارد که تایین کننده است .

فرشهایی که هیت ست شده باشند قسمت اعظم پرز نخهای فرش قبل از ورود به ماشین بافت فرش ماشینی توسط حرارت و بخار و عملیات دیگری گرفته میشود. .فرش های هیت ست شده پزر کمتری دارند و در نتیجه زودتر هم این پرز فرش به صفر خواهد رسید.

در فرشهای ماشینی با شانه و تراکمهای مختلف شماره نخ های مختلف استفاده میشود.مثلا یک فرش 700 شانه شماره نخ پایینتری نسبت به فرش 1000 شانه دارد این شماره نخ بالاتر سبب میشود که تار نخ در فرش 1000 شانه نازکتر از فرش 700 شانه باشه و تعداد گره های بیشتری در فرش 1000 شانه در کنار هم جای بگیرد . پرزدهی فرشهایی که با شماره نخ بالاتر بافته میشوند و تراکم بیشتری دارند کمتر از فرشهایی با تراکم پایینتر است .

بعضی از مشتریان فرشهای اکرولیک و فرشهای دستباف از پرزدهی فرش بسیار نگران میشوند و تصور میکنند این پرزدهی سبب نازکتر شدن و از بین رفتن فرش میشود . باید بدانید که فرشهای مرغوب و ماندگار که بافته شده از الیاف اکرولیک باید پرز دهی داشته باشند .فرشهایی که پس از خرید هیچ پرزی پس نمیدهند نشان از پلاستیک بودن نخ فرش دارند . و به مرور بلااستفاده میشند .فرشهایی که پرز میدهند دیر یا زود بسته به انواعی که اعلام شده پرزهی انها تمام میشود .

چاپ