به گزارش خبرآنلاین، منوچهر مرادی سفیر کشورمان در کی یف در پیامی ویدئویی ضمن تبریک سال نو اظهار داشت: سلام و درود می فرستم به تمام ایرانیان در سراسر جهان و به ویژه ایرانیان مقیم اوکراین و فرا رسیدن بهار پر طراوت و نوروز باستانی را به محضر شریف تان تبریک عرض نموده و در آستانه سال و قرن جدید خورشیدی روزگاری سرشار از تندرستی و بهروزی و برکت برایتان آرزو می کنم.

وی افزود : نوروز میراث نیاکان و بخشی انکار ناپذیر از هویت ملی ما ایرانیان و دیگر ملت های حوزه نوروز است بر ما و نسل های پس از ما است تا مانند پدران و مادران مان نوروز را پاس بداریم و آن را به عنوان یک. افتخار ملی به فرزندان مان بسپاریم.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد : نوروز ۱۴۰۱ را در شرایطی جشن می گیریم که کشور اوکراین درگیر تنش و جنگ است، متأسفانه چندی از هم وطنان ما در این کشور تحت تاثیر این جنگ خانمان سوز قرار گرفته و به ناچار از شهر و دیار خود به دیگر نقاط جهان عزیمت کرده و برخی دیگر نیز به دلایل مختلف در اوکراین مانده اند از همین جا به تمامی آن ها درود می فرستیم و امیدوارم در سلامتی و آرامش باشند.

مرادی ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی در اوکراین طی یک ماه گذشته تمامی ظرفیت خود را به کار گرفت تا خروج امن هموطنان از نقاط بحرانی را سازماندهی نموده و متعاقبا با مساعدت دیگر سفارت خانه های ایران در کشورهای همسایه اسباب تردد راحت و آسان به ایران را فراهم نماید در این جا بر خود  واجب می دانم تا به تمامی کسانی که در این مسیر به ما یاری رساندند صمیمانه قدردانی نمایم به ویژه آن هم وطنانی که با پایمردی و غیرت مثال زدنی خود تا آخرین لحظه در مناطق پر خطر کی یف، خارکوف، اودسا و دیگر شهرهای اوکراین ماندند و مانده اند تا به خروج آخرین نفرات کمک. کنند. می دانم برخی از هموطنان نیز در این میر دچار رنج و مرارت شدند خود را شریک اندوه آنان می دانم.

سفیر کشورمان در اوکراین همچنین بیان کرد : برای من و همکارانم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین ادامه خدمت به هموطنان همچنان مهمترین اولویت است بر این اساس با توجه به عدم امکان ادامه فعالیت سفارت در شهر کی یف تصمیم به استقرار موقت در شهر کیشینف پایتخت مولداوی گرفته شد این انتخاب هم به دلیل نزدیکی این کشور به اوکراین است و هم به دلیل این که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین همزمان سفیر اکردیته در جمهوری مولداوی است به این ترتیب امکان تردد به داخل خاک اوکراین و ارائه خدمات به هموطنان در شرایط ادامه جنگ تسهیل می گردد.

وی تاکید کرد: به هموطنان مقیم اوکراین اطمینان می دهیم سفارت جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته و در شرایط دشوار یک. ماه گذشته و همچنین رسیدگی به مسائل و مشکلات وآنان پس‌از جنگ و آرامش اوضاع در کنار آنان خواهد بود.

وی در پایان سالی سرشار از شادی و کامیابی و قرنی پر از بهروزی برای ایرانیان آرزو کرد و گفت از خدا می طلبم اسباب برقراری صلح و آرامش در کشور اوکراین را فراهم نماید.