عقیل امامی

تعیین شعار محوری هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانگر هدف‌گذاری عینی برای کشور در مسیر بالندگی است که توجه به ابعاد گوناگون آن ضرورت دارد. 

نامگذاری سالانه توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی برای تحقق آرمان‌های والای نظام اسلامی است تا ظرفیت عظیم کشور برای پیشبرد سند چشم‌انداز ایران در افق پیش رو به منصه بروز و ظهور برسد.

رهبر فرزانه انقلاب از سال ۱۳۷۰ و در پیام‌های نوروزی سالانه، جهت‌گیری حرکت کشور را با عناوین مختلف ترسیم فرمودند که به جز سال‌های امام خمینی، امام علی(ع)، عزت و افتخار حسینی و سال پیامبر اعظم(ص) که مبتنی بر رویکرد معنایی در استراتژی فرهنگی و سیاسی بود، بقیه آنها رنگ و بوی اقتصادی داشته و هر یک به فراخور نامگذاری‌ها توانست گره‌گشای مشکلات عمده کشور باشد.

تببین اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، جهاد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع ملی، حماسه سیاسی و اقتصادی، همت مضاعف و کار مضاعف، وجدان کاری و انضباط اجتماعی، نوآوری و شکوفایی، همبستگی ملی و مشارکت عمومی و خدمت رسانی در طی سال‌های اخیر عناوین شعار محوری هر سال بود که در راستای تمهید زیرساخت‌های اقتصادی کشور برای جهش در مولفه‌های اساسی حکمرانی از سوی ناخدای کشتی انقلاب مورد توجه قرار گرفت و بی‌گمان نقش مهمی در رفع گره‌های کور اقتصادی هر سال ایفا کرد.

به اعتقاد کارشناسان شعارهای محوری سالانه که مبین رویکرد کشور و عزم انقلابی مردم در ادوار مختلف است به اندازه‌ای که مورد اهتمام مسؤولان و مردم قرار گرفت، توانست موجب رهایی از حجم انبوه مشکلات در مسیر پیشرفت و بالندگی کشور شود.

نامگذاری سال ۱۴۰۱ که مزین به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است با نگاه عمیق به ظرفیت‌های بالقوه در زمینه‌های گوناگون که به وضوح قابلیت دسترسی دارد، می‌تواند با هدف اوج‌گیری توان اقتصاد ملی در شرایط تنگی معاش و اقتصاد پس از رونق تولید و اشتغال‌زایی که محور عمده اقتصاد ملی است،  هدف‌های بنیادی کشور را محقق کند.

از سوی دیگر  دولت و مجلس در هم‌افزایی تحسین برانگیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸ درصدی را برای کشور پایه ریزی کردند که بی تردید با توجه به رشد اقتصاد دانش بنیان در مسیر اشتغال آفرینی پایدار می‌توان این مهم را عملیاتی کرد ‌و در واقع رویکرد دانش بنیانی به عرصه اقتصاد تکلیف اساسی برای دولت و مجلس و آحاد جامعه است تا با کنار زدن ابرهای تیره در فضای کنونی اقتصاد، افق روشن و امید بخشی را در پرتو رویکرد جهادی دولت سیزدهم و مجلس انقلابی ترسیم کنند.

از دیگر سو ظرفیت‌های مغفول مانده دانش بنیانی که عمده تحولات آن به دست جوانان ساعی و پرانرژی کشور رقم می‌خورد و تنها در سال گذشته فروش محصولات ۷هزار شرکت دانش بنیان به بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده، قطب جدیدی از اقتصاد داخلی را با سرانگشتان تدبیر ایرانی فراروی فعالان این عرصه قرار داده که سرمایه‌گذاری در جهش قابلیت مهم آن به استواری پایه‌های اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های ناخواسته بویژه تحریم‌های ظالمانه استکبار و نیز شکوفایی استعدادهای شگرف و بالنده جوانان مبتکر کشورمان منجر خواهد شد.

واقعیت آن است که شرایط سخت اقتصاد کشور که ساماندهی آن عزم انقلابی و جهادی را می‌طلبد، در یک پیچ تاریخی اثر بخش قرار گرفته که تاسی به منشور اجرایی رهبر فرزانه انقلاب در تببین شعار محوری سال می‌تواند تحولات پیرامونی آن را در عرصه بین الملل و داخل کشور به نفع اقتدار و عزت روزافزون ایران اسلامی رقم بزند و خدای ناکرده هرگونه بی‌توجهی و اهمال در تحقق اهداف این شعار محوری خسارت‌های فراوانی را در پی خواهد داشت و یقینا جبران آن سال‌ها به طول می‌انجامد.

به‌هر روی شایسته است دولت سیزدهم که عزم قاطع در ریل گذاری جدید برای تحقق آرمان‌های رفیع انقلاب دارد و سازوکارهای نوینی را در این راستا طراحی و عملیاتی کرده است با همکاری سایر قوا به ویژه مجلس شورای اسلامی به عنوان بسترساز جهش آرمانی کشور و نیز همپایی آحاد مردم و جوانان متعهد و انقلابی و خوش ذوق ایرانی با پیگیری جهادی شعار محوری سال جدید،گام‌های بلندی را در راه اعتلا و تحکیم بنیان‌های اقتصادی کشور بردارد و آرمان‌های سترگ انقلاب اسلامی را یکی پس از دیگری تحقق بخشد.