به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با این خبرگزاری، درباره برگزاری مذاکرات صلح سوریه [مذاکرات آستانه] گفت: کشورهای ضامن روند آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) به رایزنی در زمینه برگزاری نشستی در تهران ادامه می‌دهند.

جلالی خاطرنشان کرد: نشست دیپلمات‌های ارشد این سه کشور، پیش‌تر برای ۱۰ مارس در آنتالیا برنامه‌ریزی شده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از رایزنی با مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه روسیه در ۱۶ مارس، گفت، مسکو و آنکارا از تصمیم برگزاری نشستی سه‌جانبه کشورهای روند آستانه در سال جاری حمایت می‌کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو همچنین درباره همکاری دوجانبه تهران-مسکو گفت: روسیه و ایران به مذاکره درباره مسائل امنیت بین‌المللی اطلاعات ادامه می‌دهند و تاریخ دور بعدی رایزنی‌ها در تهران به زودی اعلام خواهد شد.

او تاکید کرد که ایران از همکاری با روسیه در این زمینه استقبال می‌کند.

جلالی در ادامه با اشاره به این که دور قبلی این مذاکرات میان مسکو و تهران در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شده بود، بیان کرد: دستورکار این رایزنی‌ها شامل همکاری در زمینه تامین امنیت بین‌المللی اطلاعات بوده است. طرفین ایجاد گفتمان بین وزارت‌خانه‌ای بر اساس توافق بین دولتی ایران-روسیه در زمینه امنیت اطلاعات را بررسی کردند.

طبق گفته او، در رایزنی‌های سال اخیر، طرفین از برنامه فعالیت‌های کارگروه جدید سازمان ملل در زمینه امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات استقبال کردند.

جلالی همچنین در این گفت‌وگو با پرداختن به مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای گفت: روند مذاکرات در زمینه برجام [توافق هسته‌ای] در جریان است. ما در تلاشیم به توافقی خوب و بادوام در وین دست پیدا کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اظهار کرد که اخیرا پیش‌رفت‌های خوبی در مذاکرات انجام شده است.

او بیان کرد: آنچه برای ما در مذاکرات وین مهم است، لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بازگشت تمامی طرفین به تعهداتشان تحت برجام است. ابتکارات ایران توافق را دست‌یافتنی کرد اما توافق نهایی به رفتار مسئولانه غرب بستگی دارد.