عباس مقتدایی خوراسگانی به «الف» گفت: دیپلماسی اقتصادی ایران در سال 1400 با رشد قابل توجه فعالیت ها همراه بود.

وی ادامه داد: در زمینه لایحه بودجه 1401 و مذاکرات پیرامونی آن به گونه ای عمل کرده ایم که می توانیم انتظار داشته باشیم در سال 1401 نه تنها دیپلماسی اقتصادی ایران با همسایگان بلکه فراتر در سازمان های منطقه ای شتاب بیشتر بگیرد . ارتباط ما با سازمان شانگهای و سازمان های موثر که دارای قدرت‌های موثر و اثر گذار هستند و حضور ما در سازمان های مهمی نظیر سازمان اقتصادی اکو می تواند نوید بخش شکل گیری رویدادهای مهم در زمینه دیپلماسی اقتصادی باشد.

وی افزود: با توجه به مناسبات بین المللی و رخدادهای اخیر و به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین به نظر می رسد همکاریهای منطقه ای در آسیا قویتر خواهد شد و به خصوص اینکه در آستانه حل و فصل مشکلات برجامی هم هستیم و مساله برجام اکر با زیاده خواهی غربی ها همراه نشود حداکثر تا سه ماه آینده بر اساس جداول برنامه ریزی شده قبلی که مورد توافق طرفین بوده است به سرانجام خواهد رسید و تکلیف مشخص خواهد شد.

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام خط مشی ها و خطوط قرمز را معلوم کرده است و کاملا واضح است در صورت توجه به خطوط قرمز به توافقنامه ای دست پیدا خواهیم کرد و به نظر می توانیم سیاست های دیپلماسی اقتصادی را با جدیت دنبال کنیم. 

مقتدایی گفت: در سال آینده  زمینه  برای حرکت ایران برای به ثمر رسیدن دیپلماسی اقتصادی فراهم خواهد شد. امیدواریم وزارتخانه هایی که در برنامه خودشان موضوع دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک بحث در جریان رای اعتماد مطرح کرده بودند و در برنامه خودشان گنجانده اند در سال آینده تحقق برنامه ها را دنبال کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیته اقتصادی در حال ارزیابی برنامه های دولت برای تحقق بخشی دیپلماسی اقتصادی است و اگر وزیری در این جهات کارهای مفید انجام داده باشد مورد تقدیر و اگر کم کاری کرده باشد مورد پیگیری های نظارتی قرار خواهد گرفت.