به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با برنامه «فاکس و دوستان» شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» آمریکا تصریح کرد که آمریکا همچنان خواهان توافق هسته‌ای با ایران است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه روسیه مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را پیش می‌برد، گفت: «ایالات متحده همچنان خواهان دنبال کردن توافق هسته‌ای با ایران است و ایالات متحده بسیار زیاد در بحث‌ها و مذاکرات مشارکت دارد و اینطور نیست که مذاکرات برای توافق هسته‌ای به رهبری روسیه انجام می‌شود».

سخنگوی پنتاگون سپس افزود: «ما در این مذاکرات و گفت‌وگوها مشارکت داریم. ما خواهان مشاهده توافق هستیم. فکر می‌کنم که این بهترین برآیند باشد که ایران سلاح‌های هسته‌ای را دنبال نکند».

کربی در حالی از آمادگی واشنگتن برای توافق هسته‌ای با ایران سخن به میان آورده است که مقام‌های دولت بایدن تنها به دنبال آن هستند که توپ را به زمین ایران انداخته و از زیر بار مسئولیت خود برای احیای برجام شانه خالی می‌کنند.

در تازه‌ترین این موارد، «ند پرانیس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بدون آنکه به وظایفی که واشنگتن برای بازگشت به برجام برعهده دارد، اشاره کند، گفت: «در حال حاضر بر عهده ایران است که بخواهدبه تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بازگردد».

وی ادامه داد: «پس از نزدیک به یک سال مذاکره، اکنون بر عهده ایران است تا تصمیمات دشواری را اتخاذ کند. یکسری موضوعات سخت وجود دارد که ما داریم بر روی آن‌ها کار می‌کنیم».

برخلاف آنکه برخی از طرف‌های مذاکره‌کننده از قریب‌الوقوع بودن توافق هسته‌ای خبر داده بودند، پرایس گفته است که توافق نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی و ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده‌ایم».

حدود ۱۰ روز پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده است و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» دچار وقفه شده‌اند .

بورل از توضیح درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران اعلام کرده طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا و پاره‌ای اقدامات نظیر توقیف نفتکش ایران مذاکرات را پیچیده کرد. طرف‌های غربی ادعا می‌کردند که درخواست روسیه برای اخذ تضمین جهت انجام مراودات با ایران باعث ایجاد وقفه شد.

با وجود این، چند روز پیش «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه همکاری‌های هسته‌ای مسکو و تهران بعد از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد.