به گزارش فارس، مهمترین شایعات، تحریفات و ترفندهای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و کاربران معاند و ضدانقلاب در سال گذشته را بازخوانی می‌کند. در ادامه مهمترین شایعات منتشر شده در اردیبهشت ماه۱۴۰۰ را مرور می‌کنیم:

* سهمیه واکسن ایرانی‌ها در جیب چینی‌ها

در گزارش پیشین به مهمترین شایعات فروردین سال گذشته پرداختیم، در آن گزارش نوشتیم که هجمه و شایعات علیه قرارداد راهبردی ایران و چین محور اساسی ضدانقلاب در اولین ماه 1400 بود، این هجمه در اردیبهشت پارسال هم ادامه داشت.

در دومین ماه سال گذشته عده‌ای فیلمی از تجمع تعدادی از اتباع چینی در بیمارستان نیکان تهران منتشر کردند و وانمود کردند که حق و سهمیه واکسن ایرانی‌ها  به چینی‌ها داده شده است. این درحالی بود که صف واکسن مربوط به سفارتخانه چین بوده که برای اتباعش درنظر گرفته بوده و ارتباطی به سهمیه ایران نداشته است.(اینجا را بخوانید)

 

 

* جایگزینی کارگران چینی‌ در ایرانسل به جای کارگران ایرانی

در ادامه سیاست چین‌هراسی، عده ای با انتشار فیلم کوتاهی مدعی استخدام ۱۱ نفر از اتباع چین در ایران شدند تا در روزهایی که ایرانی‌ها بیکاری بالایی را تجربه کردند، حس تنفر نسبت به آن ها ایجاد شود. در این رابطه ایرانسل اطلاعیه‌ای منتشر کرد و توضیح داد که ۱۱ نفر از تبعه چین برای خرید سیم‌کارت، به فروشگاه ایرانسل در این شهر مراجعه و پس از انجام امور اداری مربوطه، فروشگاه ایرانسل را ترک کرده‌اند.

* شایعات انتخاباتی

اما با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه سال ۱۴۰۰ و زمان اعلام تایید صلاحیت‌ها، بسیاری از شایعات اردیبهشت ماه مربوط به انتخابات بود.

اولین شایعه با تحریف صحبت‌های آیت‌الله جنتی توسط ایران اینترنشنال کلید خورد(اینجا را بخوانید)، انتشار کلیپ ۸ سال پیش با عنوان «وضعیت اسفناک قوه قضاییه»(اینجا)، کلیپ‌های برخوردهای قدیمی ماموران شهرداری با دستفروشان(اینجا)  و ده‌ها شایعه دیگر برای کاهش مشارکت مردم منتشر شد.

 

* انتساب قتوای جعلی به  آیت‌الله نوری همدانی 

اردیبهشت پارسال همچنین شایعه‌ای به نقل از آیت‌الله نوری همدانی مبنی بر فروش کلیه یا اعضای بدن برای کسب پول و تامین مخارج ازدواج و کمک به خانواده منتشر شد که پیگیری خبرنگار فارس از دفتر رسمی آیت‌الله نوری همدانی در قم حاکی از جعلی بودن این استفتا داشت و این موضوع توسط دفتر معظم له تکذیب شد(اینجا).

 

*فیلم وحشتناک خیابان‌های هند

دومین ماه سال گذشته فیلمی در فضای مجازی با عنوان «فیلم وحشتناک خیابان‌های هند درپی شیوع کرونا » منتشر شد که وترس زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد اما  واقعیت این بود که این فیلم قدیمی و مربوط به حادثه نشت گاز سمی در کارخانه مواد شیمیایی «ال‌جی پلیمر» در سال ۲۰۲۰ داشت و ارتباطی به کرونا نداشت(اینجا).

 

*  BBC فارسی  در شب‌های قدر

اردیبهشت سال گذشته همزمان با ایام قدر بود، BBC فارسی شیطنت های خود در ایام کرونا را ادامه داد که البته این بار با واکنش مخاطبان خودش هم مواجه شد.(اینجا)

 

انتهای پیام/