آیا پیوستن به FATF به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد؟ / قالیشویی میدان انقلاب 88680027

۱۴ اسفند بود که اعضای گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، امارات را به فهرست خاکستری FATF اضافه کردند. اعضای این گروه گفته اند امارات پیشرفت زیادی برای مقابله با مراودات مالی غیرمجاز نداشته‌است.

این گروه با برگزاری جلسه‌ای با حضور تمام اعضای خود از مقامات اماراتی برای عدم مقابله با مباحث مرتبط با پول کثیف انتقاد کرد.

گروه ویژه اقدام مالی، نهادی بین المللی و تشکیل شده از ۳۹ عضو است که از سال ۸۹ میلادی برای مبارزه با پول‌شویی تاسیس شد. فهرست خاکستری این گروه از کشور‌هایی تشکیل شده که باید مورد بازرسی بیشتری برای تخلفات مالی قرار بگیرند. دبیرخانه این گروه در مقر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس مستقر است.

روند کاری در این نهاد اینگونه است که تعداد زیادی از اعضای آن باید قانع شوند که کشور مورد بررسی تلاش و پیشرفت کافی را برای مبارزه با پولشویی داشته است. در غیر این صورت حتی تعداد کمی رای می‌تواند باعث شود کشوری به فهرست خاکستری جهت بررسی‌های بیشتر اضافه شود.

براین اساس امارات از این تاریخ به بعد همراه با ۲۳ کشور دیگر مثل یمن، سنگال و پاکستان به فهرست خاکستری پیوست تا مورد بازرسی بیشتری درباره حمایت اقتصادی از گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

به جز امارات، آبان امسال نیز ترکیه وارد لیست خاکستری FATF شد. هر دو این کشور‌ها ارتباط خوبی با آمریکا و کشور‌های غربی حتی اسرائیل داشته و سازمان‌های بین المللی اشراف خوبی روی نحوه تعاملات این دو کشور دارند.

با این حال اما با این اقدامات، ارتباط خوب و پذیرش FATF باعث نشده تا این دو کشور از مسئله حمایت خود از گروه‌های تروریستی و پولشویی رهایی پیدا کنند.

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل سیاسی در این باره می‌گوید «FATF ابزاری برای کنترل و تحمیل خواسته‌های کشور‌های غربی است تا مبادلات مالی ما را زیر نظر بگیرد و از آنجایی که از نظر گروه اقدام مالی بسیاری از نهاد‌های نظامی و غیرنظامی ما را به زعم خودشان گروه‌های تروریستی می‌نامند صرف پیوستن ایران به FATF نمی‌تواند ایران را از اتهام حمایت مالی از گروه‌های تروریستی مبرا کند.»

آمریکا چندین سال است که در گزارش سالانه خود درباره تروریسم، تنها به دلیل اینکه گروه‌های مقاومت در منطقه با نظامی‌گری و تجاوز این کشور کنار نیامده اند در گزارش سالانه خود این گروه‌ها را تهدیدی برای منافع آمریکا می‌داند.

به گفته تقوی نیا «این تفکر که با پذیرش FATF همه مشکلات اقتصادی حل خواهد شد کاملا اشتباه است. چنانکه دیدیم مورد ترکیه و امارت عکس این داستان را نشان می‌دهد. این اقدام نه تنها کمکی به رفع اتهام نمی‌کند باعث بیشتر شدن حجم اتهامات علیه ایران خواهد شد.»


چاپ   ایمیل

درباره ما

قالیشویی آراد یکی از اولین قالیشویی هایی می باشد که در سطح شهر تهران فعالیت خود را آغاز نموده است . این قالیشویی در ابتدا با یک تیم کوچک و در فضایی محدود کار خود را شروع کرد . با گذشت زمان و افزایش حجم سفارش مدیران قالیشویی آراد با افزایش پرسنل و افزودن به فضای کارخانه توانستند سهم بیشتری از این بازار را پشتیبانی نمایند .

تمام هدف پرسنل و مدیران قالیشویی آراد ارائه خدمات هر چه بهتر به شما عزیزان همشهری و جلب رضایت شماست .

آمار بازدیدکنندگان

194346
امروزامروز90
دیروزدیروز543
این هفتهاین هفته1523
این ماهاین ماه7005
کلکل1943460
52.91.0.68
US